meziprostor
út, čt 16.00 - 18.00 a hodinu před každým představením
akryl na plátně, 2010
200 x 160 cm
Richard Konvička (1957 – 2021, Praha) byl český malíř a výtvarné vzdělání absolvoval na Akademii výtvarných umění v Praze v ateliéru prof. Jana Smetany, zakládajícího člena Skupiny 42. Právě směřování Skupiny 42 je s Konvičkovou ranou tvorbou spojováno nejčastěji. Výtvarné uskupení mělo vliv především na okruh jeho zájmu, tedy civilizaci, prostředí města a život lidí v něm a z toho vyplívající faktory. Konvičkova tvorba však otevírá otázky hlubší, nežli je oslava civilizace a technického pokroku.
Konvičkův rukopis je velmi dobře rozpoznatelný. Expresivní obrazy s jasnými, až kresebnými konturami vyplněné barvou v sytých a výrazných tónech, proudící na plátně všemi směry jsou dynamické, hlasité, odvážné i labilně nejisté. V rané tvorbě se v obrazech často objevuje spektrum konkrétních symbolů odkazujících k dennímu životu ve městě. Těžištěm Konvičkových zdánlivě abstraktních obrazů je od počátku lidská figura. Barevné plochy často obsahují části lidského těla (ústa, oko), otisky autorových rukou a nesou záznam vzpomínky, náhlé situace, prožitku. Konvičkovu tvorbu velmi zřetelně ovlivnil i studijní pobyt ve Spojených státech a okouzlení životem v New Yorku, jeho díla se stávají ještě zřetelnější a výraznější. Inspiraci pro své obrazové cykly čerpal i ze svých dalších cest například z Anglie, Normandie nebo Amsterdamu.
Výstavní projekt Alšovy jihočeské galerie Otevřené dílo představuje na netradičních místech nebo v nečekaných souvislostech exponáty ze sbírkového fondu AJG. Projekt je inspirován stejnojmennou knihou Umberta Eca vnímající umělecký objekt jako neuzavřený celek možné interpretace. Velkou roli tak připisuje samotnému divákovi, jenž svým osobním přístupem vytváří jedinečný význam díla.