TAHÁK: Karel Čapek - Intelektuál, rebel, štvanec.....a prorok
Beseda o specifickém vztahu života a díla Karla Čapka a taktéž o analogii mezi předválečnou dobou a dneškem. Besedou provází dramaturg DON Tábor Libor Staněk a Peter Chvojka. Život a dílo Karla Čapka vykazují zvláštní napětí. Původně se nám může zdát, že si Čapek s profesionalitou střeží odstup od svých textů. Krakatit z roku 1924 je považován za jeho nejvíce autobiografický román, přesto je v podstatě nemožné z něho vyčíst přímé reálie z Čapkova života. Dá se říci, že ke znalosti jeho tvorby je nepotřebujeme znát. O to pozoruhodnější je skutečnost, že Čapkovy texty svou naléhavostí, protiválečnými motivy či tématy technologické dystopie strhly jeho samotného do víru předválečné neurózy a fanatismu takovým způsobem, že Čapkova předčasná smrt v roce 1938 se stává součástí jeho odkazu a zpětně poukazuje na to, jak dramaticky je Čapkův osud vepsán v jeho díle. Čapkovy poslední roky, vlna nenávisti proti němu, jsou krutým obrazem toho, jak rychle může zdánlivě civilizovaný národ ztratit kritické uvažování, jak lehce vyhřeznou nejnižší pudy a nutkání zadupat své intelektuální elity, neochotné podlehnout hlasu většiny. S děsivou analogií můžeme sledovat právě v současnosti další vrstvu Čapkova díla, kdy sociální sítě, cílené dezinformace a populistická rétorika vytvářejí monologický svět a vrhají nové světlo na Čapkovu tvorbu, která se zdá být psána včera.
TAHÁK: Macbeth pohledem Martina Hilského
Unikátní přednáška profesora Martina Hilského o slavné Shakespearově tragédii.
Macbeth byl ve skutečnosti oblíbeným panovníkem, především s přispěním Williama Shakespeara je ale vnímán jako tyran a uzurpátor. Co stálo za vznikem této tragédie a jak vstupoval kontext doby do Shakespearovy tvorby? Na to vám odpoví náš největší znalec Williama Shakespeara Martin Hilský.
TAHÁK: Hovno nebo Gigant (Švejk)
V roce 2023 uplynulo sto let o
d úmrtí Jaroslava Haška, jednoho z nejvýznamnějších českých spisovatelů, jehož věhlas dalece překročil hranice České republiky. A přestože jeho nejslavnější dílo, Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války, nikdy nezmizelo z obecného povědomí, kvůli válce zuřící nedaleko našich hranic je v posledních měsících ještě vzpomínanější než jindy. Jenomže jak vlastně máme román i jeho protagonistu chápat? Jedná se o protiválečný pamflet, jehož hlavním hrdinou je programový blb? Nebo jde o dílo odkazující se na samotné počátky moderního románu a Švejk se řadí mezi nejkomplikovanější postavy literárních dějin? Je tento román chytřejší než jeho autor? A proč se k němu neustále vrací nové a nové generace čtenářů a čtenářek? Na tyto a mnohé další otázky budou při příležitosti uvedení divadelní hry Švejkův návrat (Komorní scéna Aréna Ostrava) v Divadle Oskara Nedbala hledat odpověď Stanislav Zajíček, středoškolský učitel českého jazyka a literatury a latiny , a Jiří Peňás, publicista, cestoval, literární kritik a redaktor týdeníku Echo. Besedu bude moderovat literární kritik Kryštof Eder.
TAHÁK: Život za povídku | Ota Pavel
Nad literárním dílem Oty Pavla prizmatem romantických intepretací. To, co ve škole neuslyšíte. Jeden z našich nejslavnějších spisovatelů jako šaman, který položil život za své psaní. Povídání s literárním teoretikem Peterem Chvojkou, který stejně jako Ota Pavel strávil svůj život na Křivoklátsku. Moderuje Libor Staněk II.